15Malaysia

Monday, March 9, 2009

Habibi ku..nanti aku di syurga Allah..

Di Kufah, terdapat pemuda tampan, dia kuat beribadah dan sangat rajin.Suatu hari dia Singgah berkunjung ke kampungyang bernama Bani An-Nakha'.Dia melihat seorang wanita sgt cantik di situ sehingga membuat kan dia pemuda tadi jatuh cinta pada si wanita dan terbukti jg, si wanita cantik ini pun begitu juga padanya.

Kerana sudah jatuh cinta,akhirnya pemuda itu mengutus seseorang melamarnya dari ayahnya. Tetapi si ayah mengkhabarkan bahwa putrinya telah dijodohkan dengan sepupunya. Walau demikian, cinta keduanya tak boleh padam dan tak boleh dilenyap kan begitu sahaja bahkan semakin hari semakin berkobar perasaan cinta di antara mereka.

Si wanita akhirnya mengirim pesanan melalui seseorang untuk si pemuda, isi pesanan itu berbunyi..

'Habibi ku sayang …Aku telah tahu betapa kuat dan tulusnya cintamu kepadaku, dan betapa kuatnya pula aku diuji dengan kamu.Bila kamu setuju, aku akan mengunjungimu atau aku akan mempermudah jalan bagimu untuk datang menemuiku di rumahku...'.

Dijawab pula oleh pemuda tadi melalui orang suruhannya,

"Duhai Habibaty ku…Aku tidak setuju dengan dua jalan itu tadi…Sesungguhnya wahai habibaty ku… aku merasa takut bila aku berbuat maksiat pada Rabbku(Allah) akan adzab yang akan menimpaku pada hari yang aku menemui tuhanku. (Yunus: 15).

Aku takut pada api yang tidak pernah mengecil nyalanya dan tidak pernah padam kobarannya malah semakin membara..."

Ketika disampaikan pesan tadi kepada si wanita, wanita itu berkata:

"Walau demikian, rupanya dia masih takut kepada Allah? Demi Allah, tak ada seseorang yang lebih berhak untuk bertakwa kepada Allah dan patuh kepada larangannya. Semua hamba wajib berbuat begitu."

Kemudian si wanita itu meninggalkan urusan dunia dan menyingkirkan perbuatan-perbuatan buruknya serta mulai beribadah mendekatkan diri kepada Allah. Akan tetapi, dia masih menyimpan perasaan cinta dan rindu pada si pemuda. Tubuhnya mulai kurus dan kurus menahan perasaan rindunya yang membara, sampai akhirnya dia meninggal dunia kerana menanggung rindu pada si pemuda.

selapas pemergian si wanita itu, si pemuda itu seringkali menziarahi kuburnya, si pemuda itu akan menangis dan mendoakan untuk kekasihnya. Suatu hari si pemuda tertidur di atas kubur kekasihnya. lalu Dia bermimpi berjumpa dengan kekasihnya dengan penampilan yang sangat cantik & menawan. Dalam mimpi wanita itu sempat bertanya si pemuda…

"Bagaimana keadaanmu duhai Habibaty ku…? Dan apa yang kau dapatkan setelah meninggal?"
Dia menjawab:

"Sebaik-baik cinta wahai orang yang bertanya adalah cintamu. Sebuah cinta yang dapat mengiring menuju kebaikan, cinta yang mengajarku mencintai mu kerana Allah".

Pemuda itu bertanya:
"Jika demikian Habibaty ku, kemanakah tempat tujuan mu?"

Dia jawab: "Aku sekarang menuju pada suatu kenikmatan dan kehidupan yang tak berakhir. Di Syurga yang kekal Abadi yang dapat kumiliki dan tidak akan pernah rosak."

Pemuda itu berkata: "Habibaty Ku…Aku harap kau selalu ingat padaku di sana , sebab aku di sini tidak pernah melupakanmu.

Dia jawab "Demi Allah, aku juga tidak melupakanmu. Dan aku meminta kepada Tuhanku yang satu (Allah Subhanahu wa Ta'ala) agar kita nanti dapat berjumpa jua nanti. Maka, Habibi ku..bantulah aku dalam hal ini dengan kesungguhanmu dalam ibadah."

Si Pemuda bertanya: "Bilakah aku dapat melihat wajahmu dan bersama-sama mu Habibaty ku…?

Jawab si wanita: "Tak lama lagi Habibi kekasih hatiku… kau akan datang melihat ku dan kita akan bertemu. Dan Sesungguhnya Engkaulah Insan Yang Bernama Kekasih…untuk ku."
Tujuh hari setelah mimpi itu berlalu, si pemudaitu menemui Allah menuju kehadratNya, meninggal dunia.

Inilah yang dikatakan cinta kerana ALLAH..dalam bercinta kemaksiatan dapat dihindarkan jika kita sentiasa menanamkan rasa takut dan Cinta pada Allah yang Satu.

~seandainya aku wanita yang terbaik untukmu maka habibiku nantikan lah aku dipintu syurga Allah..~

0 COMMENTS: